Yoga voor de bevalling

Wist je dat bewegen tijdens de bevalling in veel gevallen voor een vlottere bevalling en een lagere pijnbeleving zorgt? In deze cursus van twee middagen leer en oefen je hoe yoga je kan helpen tijdens de laatste weken van je zwangerschap, je bevalling en de direct postnatale periode.

Je krijg meer inzicht in wat er gebeurt in je lichaam en met het kindje in je buik dat zich voorbereidt op het moment van geboorte. Er is een fijne afwisseling tussen theorie en zelf ervaren door het oefenen van je ademhaling, yogahoudingen en meditatietechnieken specifiek voor de bevalling. Je kunt deze ‘bevallingscursus’ zien als een toolbox waarin je diverse hulpmiddelen krijgt aangereikt om, als het moment daar is, te gebruiken wat voor jou op dat moment passend is. Je leert zo inspelen op jouw eigen behoeftes!

Aan de hanAfbeelding1d van grote platen waarop je de baby in de baarmoeder ziet afgebeeld lopen we de verschillende fases van de bevalling door en krijg je tips hoe je daar vanuit yoga mee om kan gaan. Je yogatraining kan je helpen ontspannen tijdens de bevalling en geeft je handvatten om met ongemakken of pijn om te gaan. Het helpt je te concentreren op een goede ademhaling; een verdieping van je eigen natuurlijke ademhaling. Als je dit vooraf regelmatig oefent ervaar je al hoeveel vrijheid en doorstroom van energie diep ademen je kan geven, wat ook tijdens de zwangerschap al erg prettig is, maar je zeker zal helpen bij je bevalling. We staan stil bij de voordelen van een actieve bevalling waarbij je in beweging blijft. Bewegen zorgt in veel gevallen squat tegen bal groot.JPGvoor een voorspoedigere bevalling en een lagere pijnbeleving. Je krijgt opties voor houdingen en bewegingen om met de weeën om te gaan en oefent diverse posities om in te bevallen, zodat je ook hier straks zelf kunt kiezen wat jij prettig vindt. Daarnaast leer je een aantal meditatieve technieken die je ook kunt gebruiken mocht bewegen beperkt mogelijk zijn. Je bereidt je voor op het onvoorspelbare en gaat zo zelfverzekerd de bevalling in. Er is ook aandacht voor de postnatale periode; wat je kunt doen om direct na de bevalling goed voor jezelf te blijven zorgen en welke oefeningen je kunt gebruiken voor het herstel de eerste weken na de geboorte van je kindje.

In de cursus gaan we uit van een natuurlijke vaginale bevalling, zonder complicaties of medische interventies. Wil je meer leren over eventuele complicaties, medicinale pijnbestrijding of bijvoorbeeld hoe een keizersnede verloopt adviseer ik je aanvullend je verloskundige of gynaecoloog te raadplegen.

De cursus bestaat uit twee middagen, meestal op zaterdag. Ik raad je aan om in de week er tussen de oefeningen die jij prettig vond thuis te herhalen. Zo wordt je er steeds vertrouwder mee en heb je de gelegenheid zo nodig dingen na te vragen in de tweede bijeenkomst. Ervaring met yoga is niet nodig om mee te kunnen doen! Ideaal gezien volg je de cursus ergens tussen de 32e en 38e week van je zwangerschap. Je krijgt een reader mee waarin alle oefeningen en informatie duidelijk zijn beschreven. Staat er voor jou geen geschikte datum tussen? Denk dan ook aan de mogelijkheid van een privé cursus of workshop bij jou thuis of in de studio. Voor de groepscursus is het maximum aantal deelnemers 8 personen per keer, zo is er voldoende persoonlijke aandacht.

Dit zijn de eerstvolgende cursusdata:

2018
* zaterdag 3 maart & zondag 4 maart | 12:00 – 14:30
* zaterdag 14 april & zaterdag 21 april | 12:00 – 14:30
* zaterdag 26 mei & zaterdag 2 juni | 12:00 – 14:30
* zaterdag 7 juli & zaterdag 14 juli | 12:00 – 14:30
* zaterdag 18 augustus & zaterdag 25 augustus | 12:00 – 14:30
* zaterdag 6 oktober & zaterdag 13 oktober | 12:00 – 14:30
* zaterdag 17 november & zaterdag 24 november | 12:00 – 14:30

De kosten bedragen €65,00 (of 6 strippen op je kaart in 1x gestempeld). Geef je je in één keer op voor de bevallingscursus én de partnerworkshop, dan betaal je €85,- in totaal (of 8 strippen in 1x gestempeld) i.p.v €100,-

Je kunt je te voren aanmelden bij Gemma via gemma@neoyogadelft.nl onder vermelding van je naam, uitgerekende datum en eventuele bijzonderheden om rekening mee te houden. Het is fijn als je kleding draagt waarin je je makkelijk kunt bewegen, je hoeft verder niets mee te nemen.

bekken bij muur.JPG        cirkels op bal kl